søndag den 6. juni 2010

Sol og sommer i smilets by!!

Så er jeg tilbage fra en dejlig tur til Århus. Hold op hvor har vi været heldige med vejret altå. I sær når det lige er sådan en weekend hvor man glemmer alt om eksamen og bare giver sig tid til at slappe af. :) Frederikke og jeg tog toget mod Århus kl. 12 i fredags og var derfor fremme omkring 15.00. Ditte hentede os på banegården og så tog vi hjem til hende, satte taskerne og tog med det samme over i botanis have for at få mest ud af dagens solskin. Her lagde vi os i græsset hvor mange andre også lå rundt omkring. Flere havde grill med, men til gengæld havde vi kardemommeboller som Ditte havde bagt til os - selvom hun ikke selv må spise det. Sød altså. Da jeg havde gjort Bene opmærksom på at jeg kom til Århus og hun også skulle til botantisk have den aften nåede vi lige at hilse på hinanden hurtigt inden Frederikke, Ditte og jeg smutte videre. Igen på grund af vejret droppede vi madlavningen den aften og tog i stedet ned til åen for at spise. Her fik vi hver en lækker salat og vand til. Da der var late night i Århus kunne vi shoppe lidt rundt i Århus efter maden så Frederikke faldt over nogle virkelig lækre læddertasker til p 3000,- kr. Hun købte dog ikke nogen selvom det var tæt på. Til gengæld fik vi prøvet tøj i H&M også og i Weekday hvor de spillede alt for høj DJ-musik. Der var bare en sindssyg fed sommeraftenstemning i hele byen der virkelig summede af liv. Vi sluttede aftenen af, lidt i elleve, ved at handle lidt mad i Føtex og vand da vi var blevet virkelig tørstige efter den salte pesto i salaterne.

Lørdag stod Frederikke og jeg først op omkring halv ti. Ditte var allerede oppe og havde bået nået løb og yoga. Vi spiste havregryn med blåbær og boller til morgenmad. Så smurte vi madpakker og tog hele vejen ned til den anlagte strand. Her lagde vi os på det meget hullede tæppe (Så vi også lå en del på sand) og kom fra starten af til at nyde solen lidt for meget. Det var meningen vi skulle læse, men det blev ikke til så meget fordi man blev så afslappet og træt. Der var mange mennesker men jeg syntes ikke det gjorde noget. Til gengæd blæste det en del og det blev næsten for koldt. Efter vi havde spist mad tog vi derfor op i Risskov for at finde et sted på vejen hjemad hvor der var mere læ og græs. Vi lå på en lille græsmark med udsigt over vandet. Skønt. Vi fik vist bare lidt for meget sol der, i sær Frederikke der havde helt røde ben om aften. Da vi kom hjem fra stranden tilberedte de andre fisken vi skulle spise til aften mens jeg rettede Malenes opgave igennem. Vi spiste nede i gården. Helbagt Gede med løg og hvidløg inden i. Dertil bønnesalat med rødløg og citron og en rissalat med radisser. Mums. Rigtig sommermad. Bagefter tog vi ned til åen for at drikke et glas rødvin. Det må Ditte jo ikke så gerne drikke så hun bestilte en kop lakridsrodsthe..den stakkel..har så ondt af hende og hendes diæt. Pga. hendes PCO må hun nå hellere ikke spise for mange tilberedte grøntsager og derfor lader hun være. Det hun må spise nu er derfor kun: Rå grøntsager, kød, æg, nødder og meget lidt sukkerfrit chokolade eller is. Sikke en tilværelse for en der elsker mad. :(

Søndag formiddag gik vi en tur over til universitetsparken hvor Ditte viste os sine tidligere forelæningsauditorier i økonomi og de kollegier der hører til universitetet. Hun viste os også hendes nye sted for medicin. Bliver spændende for hende at starte der. Hun er jo blevet meget inspireret af Frederikke og mig da vi har valgt uddannelse efter hjerte og ikke af mere praktiske årsager. Bagefter smurte vi madpakker og tog så til Aros hvor jeg aldrig har været. Vi brugte mest tid på forestillingen I Love You som ingen af os havde set før. Jeg ville nu godt have brugt ordentlig tid på Jacob Holdts udstilling, Tro, håb og kærlighed, som også har kørt på Louisiana, men som jeg aldrig nåede at se. Desværre. Han er virkelig god og hans billeder skaber ramme om nogle fantastiske fortællinger. Jeg fik kun en halv time til lige at skimte alle billederne, men det er slet ikk nok, Frederikke brugte 5 timer på at se og læse om dem da hun så udstillingen. Øv øv.




Efter Aros skulle vi med toget hjem. På perronnen mødte vi en af Frederikkes holdkammerater og hans hund. Det var en hyggelig togtur hjem hvor vi købte kaffe og sandwiches og forsøgte at læse til eksamen. Ditte hun har lavet en scrapbog til mig som er helt fantastisk med minder, digtning, billeder og det hele. Så sødt af hende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar